acu veselība

5 lietas, ko tu vari darīt savu acu labā

Acis ir logs, caur kuru skatāmies uz šo pasauli. Grūti iedomāties, kā būtu dzīvot bez šīs svarīgās maņas. To negrib neviens. Tomēr, neskatoties uz to, cik redze un acis ir svarīgas, pārāk maz rūpējamies par tām, pārāk vieglprātīgi attiecamies pret saviem ikdienas paradumiem, kas ietekmē acu veselību. Tāpēc šajā rakstā varat uzzināt vismaz par dažām lietām, ko katrs var darīt acu labā, lai saglabātu to veselību, lai būtu skaidra un laba redze.

 

  • Regulāri apmeklēt acu ārstu

 

Regulāras vizītes pie acu ārsta ļaus laikus diagnosticēt acu saslimšanas un pamanīt redzes pasliktināšanos. Nereti pacienti pierod pie pārmaiņām, neuzskatot, ka redze kļuvusi sliktāka. Objektīvi par šo faktu var spriest acu ārsts, kurš veic pilnu pārbaudi. Aktuāla ir ne tikai redzes pasliktināšanās, bet arī dažādas acu saslimšanas, kas īpaši raksturīgas ir gados vecākiem cilvēkiem. Tās laikus diagnosticējot, var veikt sekmīgu un mazinvazīvu ārstēšanu, ļaujot ātri atgūt vai uzlabot dzīves kvalitāti. Tagad izplatīta metode ir acu lāzeroperācija, kas ir efektīva glaukomas, tīklenes saslimšanu un sekundārās kataraktas gadījumā.

 

  • Nelasīt gultā

 

Lasot gultā, acīm nākas ieņemt nedabisku redzes leņķi, kas rada sasprindzinājumu. Ja šāds stāvoklis ir ilgtošs un regulārs, tad tas neizbēgami var ietekmēt redzi un arī veicināt acu saslimšanu veidošanos, jo izmainās acu apasiņošana, ir traucēta barības vielu piegāde. Lasīšanas laikā vienmēr vajadzīgs labs un piemērots apgaismojums. Vislabāk, ja lasīšanai tiek iekārtota atsevišķa vieta, kas ir ergonomiski piemērota, ar atbilstošiem apgaismes ķermeņiem.

 

  • Ierobežot laiku pie ekrāniem

 

acu nogurums darbā pie datoraViens no lielākajiem mūsdienu kaitniekiem acīm ir viedie ekrāni — TV, viedtelefons, planšete, dators. Dienā ļoti daudz laika tiek pavadīts pie šiem ekrāniem. Tas rada acu sasprindzinājumu, veicina sausuma rašanos, pasliktina redzi. Lai no tā izvairītos, ir jāsamazina pie ekrāniem pavadītais laiks, kā arī regulāri jānodrošina acu atpūtas pauzes. Vidēji tām vajadzētu būt vismaz 5-10 minūtēm ik pēc stundas. Tāpat arī jāiekārto ergonomiska darba vieta, lai, strādājot pie datorierīcēm, acīm būtu mazāk sasprindzinājuma un labs apgaismojums.

 

  • Veikt acu vingrinājumus

 

Ikvienam cilvēkam ieteicams veikt acu vingrinājumus, it īpaši tiem, kuri daudz laika pavada pie datora vai jau nēsā brilles. Acu vingrinājumi palīdz nodrošināt labu acu apasiņošanu, dod tām atpūtu un pārmaiņas ilgajam darbam pie ekrāna. Acu vingrinājumi ir dažādi, tos var atrast internetā. Te daži noderīgi resursi:

http://www.acim.lv/2010/08/nogurusas-acis/

https://dzentlmenis.lv/uzlabo-savu-redzi-acu-vingrinajumi-kas-tev-butu-javeic-katru-dienu/20900/2

 

  • Nēsāt kvalitatīvas saulesbrilles

 

Acis ir īpaši jāsargā no saules UV stariem, tāpēc izdarīsiet lielu pakalpojumu savām acīm, ja iegādāsieties vismaz vienas kvalitatīvas saulesbrilles ar 100% UV staru filtru.